pondělí 23. ledna 2012

VUT FIT – 3. semestr

Třetí semestr byl na VUT FIT asi nejtěžší od doby, co tam jsem. V tomto semestru je hodně učení, teamový projekt do IFJ a času málo. Jednoduchá rada, která se vám bude hodit, zní: začněte s projekty co nejdříve. Člověk si totiž ani nestačí zvyknout na školu a už se píší půlsemestrálky. Přibližný počet je 1 písemka na týden, tedy měsíc učení a potom už budete do Vánoc dělat jenom na projektech. Vánoce strávíte přípravou na ISS a INM, potom se celý leden učíte na zbytek. Když obětujete tolik času učení, nakonec s trochou štěstí dáte všechno na poprvé a můžete si užívat dva týdny volna jako já… A potom hurá do letního semestru.



IAL (Algoritmy):
Předmět, o kterém jsem si myslel, že mi toho hodně dá. A v zásadě. Něco mi dal. Datové struktury, standardní vyhledávací a řadící algoritmy atd. To všechno jsem se tam naučil. Teď jde o to, jakým způsobem. Předmět je sám o sobě poměrně dobře koncipován, ovšem vyučuje jej… No koukněte se na stránky předmětu. Přednášky jsou nezáživné, půlka výkladu je o tom, jak bylo na vojně, jak panu profesorovi svítilo slunce do očí, když jel autem a Hitler-like projevy o tom, že „Cečko je mor, který se rozšířil po světě“, „Pascal je matematicky čistý a správný programovací jazyk“ a podobné nesmysly.

Slidy a opora jsou samozřejmě s Pascalovskými ukázkami algoritmů a plné chyb. Pokud se z těchto materiálů učíte a nechápete, jak nějaký algoritmus může fungovat, tak je prezentován, tak máte dost vysokou pravděpodobnost, že chyba není ve vaší hlavě, nýbrž ve studijních materiálech. Chcete-li na chybu upozornit a doufáte-li, že bude opravena, tak jste opravdu naivní. :-D V tomto předmětu se takové věci nevedou. Když se na nějaké chyby ve slidech přijde přímo na přednášce, tak se to odbude slovy, že ti co jsou na přednášce, o té chybě ví a zbytek má smůlu.

A jak se připravit na zkoušku? Algoritmy se naučte z Wikipedie a to, co je v opoře se naučte jen nazpaměť jako básničku. Není třeba informace z opory chápat, ale jen se našprtat. V zadání se totiž objevují příklady typu „máte algoritmus a najděte chybu, doplňte řádek atd.“ a jelikož je to jen zkopírované z opory a navíc i s chybami o kterých se neví, tak se vám může jednoduše stát, že přestože perfektně chápete Shell-Sort, tak nebudete schopni daný příklad vyřešit, jelikož nevíte, jak to je v opoře. Navíc, jak nám bylo řečeno na přednáškách „Tento předmět není o vaší kreativitě.“, tak to vezměte jako fakt a ani se nesnažte na tom cokoli měnit. Myslete si o tom, můžete svoje.
Projekty: http://matejmarecek.blogspot.com/2012/01/vut-fit-ial-projekty.html
Hodnocení: obsah=6/10, vyučující=1/10.

IFJ (Formální jazyky a překladače):
Bezpochyby nejpřínosnější předmět tohoto semestru. Slidy opravdu vynikající (dělal je ještě nebožtík Roman Lukáš R.I.P.). Přednášky, na ty se opravdu vyplatí chodit už jenom kvůli přednášejícímu. Meduna do vás tu látku dostane, i kdybyste sami nechtěli (pozor ovšem na Burgetovou. Ta je sice chytrá, snaživá atd., ale okamžitě u ní usnete.)

Hlavním přínosem je tedy teamový projet, kde jsme letos dělali interpret jazyka LUA. Tady se člověk může opravdu vyřádit. Je to sice těžké až to bolí, ale zkušenosti, které vám to dá, jsou neocenitelné. A pokud něčemu nerozumíte, doktorandi ochotně vysvětlí.
Projekty: http://matejmarecek.blogspot.com/2012/01/ifj-projekt-formalni-jazyky-prekladace.html
Hodnocení: obsah=9/10, vyučující=10/10.

INM (Numerická matematika a pravděpodobnost):
Jediná matematika, o které si myslím, že mi k něčemu byla. Na přednášky se vyplatí chodit k „Horstovi“. Sice ho nemám rád, ale pravda je, že naučí (a také je u něj většinou narváno).
Hodnocení: obsah=7/10, vyučující=6/10.

INP (Návrh počítačových systémů):
Další HW předmět. Tentokrát zajímavější než jeho předchůdci. Vede to pan profesor Sekanina, který je poměrně dobrý přednášející. Rozhodně se vyplatí k němu na přednášky chodit. Řekne vám spoustu zajímavostí a u každého tématu řekne, co bude vyžadovat u zkoušky. A u zkoušky vám dá opravdu to, co řekl, že musíte umět + to, co MUSÍTE znát z předcházejícího studia (Moorovy a Mealyho automaty atp.)
Projekty: http://matejmarecek.blogspot.com/2012/01/vut-fit-inp-projekty.html
Hodnocení: obsah=7/10, vyučující=8/10.



ISS (Signály a systémy):
Já nevím. Toto nechám asi bez komentáře. Nepřijde mi, že by mi tento předmět něco dal, což je smůla, jelikož jeho garant je skvělý přednášející a snaží se vyjít studentům vstříc. Nicméně samotný obsah předmětu mě zaujal jen minimálně.
Projekty: http://matejmarecek.blogspot.com/2012/01/vut-fit-iss-projekt.html
Hodnocení: obsah=3/10, vyučující=8/10.

FCE (Angličtina: příprava na zkoušku FCE):
Myslel jsem, že tam připraví na FCE, ovšem šeredně jsem se zmýlil. Asi to bude tím, že letos to vedla otřesná „učitelka“ a spíše jsem toho více zapomněl, než se naučil. Toto bylo opravdu jedno veliké zklamání.
Hodnocení: obsah=2/10, vyučující=3/10.

IW1 (Desktop systémy Microsoft Windows):
Myslel jsem, že se tam naučím i něco, jak přesně Windows fungují v jádru, ale bohužel. Tento předmět je více o nastavení, zabezpečení, sdílení zdrojů, deploymentu atd. Takže klikání a cmd. Na druhou stranu něco se ze slidů pochytit dá (na přednášky jsem nechodil, přednášející mluvil jako totální čecháček a já ho nedokázal poslouchat), takže ten předmět byl alespoň užitečný do praxe.



Navíc jsem si MCP zkoušku (70-680), tak mám alespoň nějaký oficiální papír, že něco umím. Pokud tedy nevíte, co si vybrat a chcete něco, kde si můžete udělat alespoň nějaký certifikát, přičemž je vám jedno, že se všechno musíte naučit sami, tak tento předmět může být vhodný kandidát na zaplnění kreditové mezery.
Hodnocení: obsah=7/10, vyučující=5/10.

Žádné komentáře: