Tak je to tady.
Už 24 hodin jsem Bc. Matěj Mareček. Okamžik, na který jsem tak dlouho čekal.
Před státní závěrečnou zkouškou jsem si říkal, jaký to bude skvělý pocit, až to
všechno budu mít za sebou… No realita v tomto případě nepředčila očekávání
a to i přesto, že jsem dal všechno za A. Ale teď trochu popořadě.
Příprava na státnice
Na státnice jsem
se začal učit celkem v předstihu. Ještě předtím, než jsem odevzdal
bakalářkou práci. Vlastně v průběhu letního semestru jsem si občas přečetl
nějaké téma a asi tak 45 dní před termínem jsem se začal doopravdy učit.
Respektive dělat si výpisky a tak podobně. Musím říci, že psaní látky na papír
je… namáhavé. Na druhou stranu pro mě poměrně účinné. Celkově jsem popsal kolem
250 stran o velikosti A4. Tedy nějaký informační základ jsem měl.
Výhoda zápisků, i
přestože mi jejich tvorba zabrala většinu času, které jsem věnoval přípravě na
státnice, mě pomohla porozumět základní problematice a zbytek informací jsem
potom vyčetl z opor, slidů, knih a Internetu. Například když jsem se učil
otázky do IFJ, tak jsem si navíc přečetl, jak funguje JIT, JVM, jak se dělají
optimalizace a tak podobně. Zkrátka četl jsem si informace navíc, které mě
zajímaly a u státnic se mohly hodit.
Tedy díky tomu,
že jsem začal s přípravou dříve, než většina mých kolegů, mohl jsem si
látku několikrát zopakovat a naučit se věci navíc, dle mého výběru. Už tak
týden a půl před termínem jsem svých 250 stránek uměl skoro nazpaměť a všemu (kromě
ISS :-D) do hloubky rozuměl. A doufám, že to nedopadne jako po maturitě a
nějaké informace mi zůstanou v hlavě i po létě. :-)
Před zkouškou
V den státnic
jsem ani mohl dospat a probudil se brzy ráno. Tak jsem se válel v posteli,
prolítl ještě dvě otázky ohledně databází a poté brouzdal na iPadu po Fitušce.
A právě to brouzdání se mi stalo osudným. Narazil jsem na příspěvek, kde někdo
psal, jak failnul (možná měl nakonec E) na ISS, když ho zkoušel Černocký. Znělo
to celkem drsně z a popisu toho, co po něm chtěli, jsem odvodil, že bych
na jeho místě mohl být rád tak za D/E (možná bych i nedal). Tedy na poslední
chvíli jsem ještě do sebe cpal vzorečky na FT, DTFT a tak podobně (nebyl jsem
si jistý, jestli by se mi je podařilo v tak krátké době odvodit u tabule
při zkoušení).
Ale jinak jsem
byl v maximální možné pohodě a věděl jsem, že mám veliké šance na úspěch. Toto
byla jediná zkouška za celé tři roky, na kterou jsem se těšil.
Na fakultu jsem
došel o 2-3 hodiny dříve, abych ještě stihl kámoše, který šel ke stejné komisi přede
mnou. Potom jsem mého rozhodnutí začal litovat, jelikož čekat tak dlouho bylo…
nudné. Navíc čas utíkal pomalu. Jediné štěstí bylo v tom, že občas kolem
nás prošel Víťa Beran a zavtipkoval. To lidem vždycky zvedlo náladu. Snad každý
si ho přál jako zkoušejícího. I já. Proto mě trochu vyvedlo z rovnováhy, když
těsně před mým zkoušením odešel z místnosti… To jsem věděl, že s Víťou
si o grafice u státnic nepokecám (moje vysněná otázka/y).
Obhajoba bakalářské práce /
prezentace
Do místnosti mě
uvedl Honza Černocký. Jako vždy příjemný a usměvavý. Tedy začátek povzbudivý.
Začal jsem svou
prezentaci o bakalářce, a aby komise dávala pozor, tak jsem zkusil dát na první
slide narážku, kde jsem přirovnal svůj monitorovací systém k tomu, jak se
na FITu monitorují studenti v učebnách. Herout mě sice varoval, že by to molo
vyznít nějak negativně, ale komise byla pohodová, tak jsem to zkusil. A narážka
zafungovala. Všichni zvedli hlavy a začali dávat větší pozor.
Ve své prezentaci
jsem měl 9 slidů, které sloužily jako ilustrace k tomu, co jsem jim tam 4
minuty říkal. Bylo tam minimum textu, zato hromada názorných obrázků. To mi
pomohlo s vysvětlováním a navíc dovolovalo prezentaci libovolně zkracovat,
či natahovat.
Musím se trochu
kajícně přiznat, že jsem si prezentaci předtím ani jednou nezkoušel. Takže před
komisí to bylo poprvé. Ale možná právě proto dopadla tak dobře. Neměl jsem nic
naučené, tedy mluvil jsem z patra a říkal pouze důležité věci (jelikož ty
byly první, na které jsem si vzpomněl). Navíc jsem se vlezl, do časového limitu a komise nebyla zavalena nudnými detaily.
Snažil jsem se
klást důraz na přínos mé práce, obecně jak to funguje a vyzdvihnout zajímavé,
či implementačně obtížné části. Zkrátka šlo mi o to, nějak zaujmout. Moc
možností jsem ani neměl. Vedoucí mi dal A a oponent B.
Po přečtení
posudků a zodpovězení otázek oponenta, jsem dostal doplňující otázku, jak se mi
v JavěFX podařilo vykreslit tolik čipů najednou v reálném čase. Tím
mi nahráli na smeč. Mohl jsem tak zdůraznit, jak těžká tato část byla, že můj
vlastní přínos je hodný Áčka. Zároveň jsem byl rád, že alespoň někoho zajímá,
co jsem tak dlouho dělal. :-)
Celkově se mi
tedy u prezentace osvědčilo mít výstižné obrázkové slidy, zaujmout hned na
začátku a říkat jen opravdu důležité věci. Vřele doporučuji přečíst blog od
pana docenta Herouta (http://www.herout.net/). Lze se tam inspirovat a dozvědět, jaký
je jeho podle na studentské prezentace z opačné strany bariéry.
Zkoušení
Dostal jsem
otázku číslo jedna („Princip činnosti polovodičových prvků“). Ujal se mě pan
Strnadel. Štěstím jsem byl bez sebe. Sice by mi sedl kdokoli z komise (byl
to opravdový dream-team :-) ), ale se Strnadelem jsem měl skvělé zkušenosti z HW
cvičení. Dělal jsem u něj také projekt s FITkitem a viděl jsem ho den
předtím, jak zkouší mého kámoše. Je to skvělý férový chlap. Už jsem o něm psal
minule. Takových lidí je na FITu opravdu jako šafránu a o to více si jich
vážíte.
Začalo tedy moje
zkoušení. Detaily, které jsem se naučil, vědět nechtěl. Jen jsme si tak
povídali o základních věcech, já kreslil tranzistory, grafy a vysvětloval.
Strnadel přikyvoval a naváděl, kam se mám posunout dále. Nabídl jsem mu, že
nakreslím NAND, odpověděl, že NOT mu stačí :-D. Poté se mě zeptal, co to je a
jakmile, jsem vykreslil, že to kreslím jako CMOS, tak řekl, že v tom případě
je vše OK. Na závěr, jak zvonil budík, se mě ještě zeptal na něco ohledně CMOS,
ale asi jsem jej špatně pochopil. Na rovinu jsem tedy řekl, že nevím, co přesně
po mě chce a on hned, že OK. V pořádku. V ničem se nerýpal. Ukončil
zkoušení a šel jsem ven.
Venku jsem se už začal
radovat. Věděl, že to mám. Bylo mi fuk, jestli mám z bakalářky za B a
jestli mám i kvůli tomu nedorozumění na konci B/C.
Komise se radila
jen chvíli. Černocký si pro mě znovu došel a pogratuloval mi ke dvěma Áčkům.
Skvělý pocit. Ani jsem tomu nemohl uvěřit. Dream-team mi dal známky, o kterých
se mi ještě před půl rokem ani nesnilo :-D.
Ještě, než jsem
odešel domů, tak jsem se stavil pro bakalářku do knihovny (a také si dal status
na Facebook :-D). Vyšel jsem z FITu… a nic. Tak jsem bakalář a jede se
dále. Očekávání, že se budu ještě dlouho radovat, se nevyplnilo. Úleva… možná.
Musím se přiznat, že jsem šel ke zkoušce bez stresu a na měl i celkem sebejistě
(ovšem to bylo způsobeno tím, že jsem se opravdu důkladně naučil). Dokonce jsem
se na tuto zkoušku těšil a do jisté míry si ji užíval. Tedy neměl jsem poté jak si ulevit.
Každopádně byl jsem rád, že to mám za sebou a dokonce s Áčkama.
Mají státnice na FITu smysl?
Když jsem tak
přemýšlel o právě absolvované zkoušce… nepochopil jsem moc její smysl. Na jednu
stranu je dobré, že jsem si zopakoval učivo za poslední tři roky a pochytil tak
další souvislosti, které mi předtím unikaly. Na druhou stranu mě zkoušeli jenom
chvíli a ze základních věcí.
Tedy pokud se
někdo na přípravu vykašle a má dobrou komisi a štěstí na otázku, tak udělá
státnice, levou zadní. A někdo, kdo se poctivě učil a chytne špatnou komisi i s otázkou,
tak může vyletět, případně výsledná známka vůbec nemusí odpovídat jeho
znalostem a odbornosti.
A do třetice,
komise rozhoduje o známce bakalářské práce, ke které slyšeni jenom pár vět během
vaší prezentace (pokud tedy vůbec dávali pozor). Jako ohodnotit téměř roční a
někdy i velice komplexní práci během pěti minut se mi zdá přinejmenším divné.
Podle mě by se měl klást na bakalářky mnohem větší důraz. Ty totiž nejsou o
štěstí, ale o tom, jestli člověk doopravdy umí. O známce by rozhodovat někdo, kdo je s vaší prací plně seznámen a je objektivní. Zkoušení jednoho okruhu ze 40 (někdy
se dokonce zkouší opravdu jen detailní výseky celého okruhu), by se poté mohlo
úplně zrušit.
2 komentáře:
Teprve teď to čtu. Náhled je zajímavý, ale má ještě řadu podtextů.
Obecně si myslím, že teoretické státnice jsou přežitek. Když jsem studoval mendlovku a Newton College, musím říct, že na soukromé ty státnice aspoň byly praktické a fakt se ptali na konrétní příklady, jak byste co řešili. To na mendlovce moc neplatilo
Okomentovat